Karty prawdę powiedzą - Jak wykorzystać karty w tekstach kultury?

 Ohayo! albo może Monako!

Witam was w moim kolejnym wpisie, chyba już trzecim w tym tygodniu. (Jupi!)

"Karty zostały rzucone, ale tym razem nie wiedział, w jakiej grze bierze udział."

- pisał Zafón w "Księciu Mgły".

Dzisiaj porozmawiamy o kartach.

Karty, czy to do pokera czy to tarotowe, są bardzo ciekawym obiektem, przyciągają uwagę, kojarzą nam się z pieniędzmi, wygraną, szczęściem, a także losem.
A czy wiecie, jak można wykorzystać karty w tworzeniu historii, eksponowaniu bohatera i zapowiadania (hintowania) przyszłych wydarzeń? Bo to możliwe i wam to udowodnię.

Może zacznijmy od tego, że najbardziej rozpowszechnionym na świecie typem talii jest typ francuski z pikiem ♠, kierem , treflem  i karo . Występuje tam po 13 lub 14 kart danego koloru (zazwyczaj nie dołącza się jeźdźca) + 2 jokery.

Czemu to mówię?

Bo w tarocie, kartach znanych z używania ich do wróżenia, również mamy 4 kolory (miecz, kielich, maczuga i moneta) oraz dokładnie te same karty numerów i figur. Oczywiście, dochodzą karty tak zwanych Wielkich Arkan, które nie mają kolorów, a co za tym idzie zamiast jokerów mamy głupca.

Do czego zmierzam?

Karty do pokera mogą mieć znaczenie podobne jak karty tarotowe. Jeśli mamy talię złożoną z 46 kart (+ jokery) możemy utożsamić karty talii francuskiej z tarotowymi, bo każdy kolor tu odpowiada innemu w tej drugiej talii:

  • Pik - miecz
  • Kier - kielich
  • Trefl - maczuga
  • Taro - moneta
Ciekawostka: Tarot jest również rodzajem gry. Można do niego używać kart typu francuskiego, ale musi występować jeździec/rycerz.
Kart tarota można również używać do gry w wojnę. As jest traktowany jako najniższa kart (Jedynka), po królu następują Arkana Większe (od 1 do 21), a najsilniejszą kartą jest Głupiec (wartość 0)
W ten sposób możemy nadać znaczenia do zazwyczaj ich pozbawionych kart pokerowych.
No i co?
Tutaj przechodzimy już do tego, jak to wszystko wykorzystać. Otóż, możemy opisać scenę gry w pokera albo inną grę karcianą, gdzie bohaterowi trafiają się np.: król kier, królowa trefl i as pik. Można to odczytywać jako intensywną miłość, sukces i bystry umysł. Może w następnych rozdziałach się zakocha albo odniesie sukces dzięki swojemu pomyślunkowi. A może inaczej przetłumaczycie ten omen i naszego bohatera spotka coś innego? A może zignorujecie ten omen i dacie bohaterowi inny los.
Taki sposób zapowiadania może być bardzo ciekawy i subtelny. Szczególnie, jeśli mówimy o komiksie czy serialu, gdzie nie możemy powiedzieć po prostu, że bohater miał karty w dłoni (co można w książce), ale powinniśmy te karty pokazać, co najmniej ich rewersy.
Co więcej, to nie jest trudne. Wystarczy pierwsza lepsza grafika na Pintereście po wpisaniu "tarot" i już mamy całą potrzebną wiedzę. Wprowadzenie też nie jest trudne, bo ludzie grają w pasjansa czy wojnę w wolnym czasie, a poker jest chyba najpopularniejszą odmianą hazardu.
Podobny zabieg może przedstawiać sytuację i jej drugie dno, np.: w pewnym filmie na YT była teoria, że głównym antagonistą 8 części Jojo, czyli Jojolion ma być Kato Higashikata (potencjalna nazwa standu: Queen of Spades od piosenki zespołu Styx). Autor tego filmu zwrócił uwagę na karty, które zostały pokazane: 8 kier, 10 kier i as trefl, które według niego miały spore znaczenie w odbiorze tej postaci.
 

Karty jako symbole postaci

Od Królowej Kier z dwudziestowiecznej historii o Alicji w Krainie Czarów po współczesne postaci... Karty mogą symbolizować naszych bohaterów, ich czyny, zdolności itd.
Najpopularniejszą kartą tego typu jest chyba joker. Jest to karta, która zawsze wygrywa grę w wojnę, potężniejsza niż as czy nawet król, a mimo to przedstawia błazna, głupca. Na myśl przychodzą mi dwie postaci: Stańczyk, historyczny błazen, który był poniekąd doradcą królów w XVI-wiecznej Polsce, i Chie Hori z serii "Tokyo Ghoul", która w książce "Days" została porównana do tarotowego Głupca przez Tsukiyamę:
"Więc nie możemy określić, czy jest ona głupcem, czy też mędrcem. Jak z numerem 0 w tarocie - Głupcem."
Tak samo jest z jokerami wszelkiego typu. Nie sposób stwierdzić, czy są oni naprawdę szaleni lub głupi, czy jednak tylko takich udają i w ich szaleństwie jest metoda.
Popkultura zna wiele takich jokerów:
  • Joker - przeciwnik Batmana z komiksów DC Comics
  • Hisoka Morrow z "Hunter x Hunter", używający kart jako broni.
  • Sędzia Q z "God of Highschool"
  • Protagonista z "Persona 5"
Jednakże inne karty również mogą być dopasowywane do postaci. Przykładowo, wiele postaci z Tokyo Ghoul ma przyporządkowane do siebie karty tarota z Wielkich Arkan: Kaneki Ken to Wisielec, Suzuya Juzou to Śmierć, Hide to Magik itd. Karty te pasują do tych bohaterów, bo Kaneki kilkukrotnie się poświęcał dla innych, Juzou zmieniał swoje zachowanie w ciągu serii, a Hide... Hide to Hide!
Można też przyporządkować w jakimś tekście kultury postaci do Arkan Mniejszych albo do normalnych pokerowych kart.
Przykładem takiej postaci jest Blue z "Kruczych chłopców" Maggie Stiefvater, która wiecznie jest związana z paziem (waletem) kielichów, co miało być (o ile dobrze pamiętam) symbolem jej wielkich możliwości. Za każdym razem, gdy jej matka lub ciotki jej wróżyły, pojawiała się ta właśnie karta.
Wystarczy lekko nad tym pomyśleć, a wyniki mogą być niezwykle zadowalające.

Karty a projekt mocy

Karty również mogą się przydać w walce! Przecież zarówno wymienieni wyżej Hisoka czy Q, a także marvelowski Gambit czy  Kana z FT używają właśnie tej broni.
Oczywiście, z moich praktycznych badan wynika, że dla typowego Kowalskiego marne są szansę na rzucenie karty, by leciała prosto, ale ktoś, kto to ćwiczył może tego dokonać. Łącznie z przecinaniem obiektów! Zobaczcie tylko ten film, a przekonacie się, o czym mówię!
Oprócz oczywistego rzucania kartami (oraz chowania między nimi krzeseł, by czyjś syn dostał ich nogami w twarz), mogą być także, a jakże, moce zainspirowane kartami. Od najoczywistszych nawiązań do Wielkich Arkan, po pokerowe karty.
Przykładowo, w uniwersum DC istnieje grupa zwana Royal Flush Gang ("Gang Pokera Królewskiego", jeśli tłumaczyć dosłownie), na którą składają się postaci związane z 10, waletem, królową, królem i asem. Co najciekawsze, w serialu Liga Sprawiedliwych, ten gang był sługami Jokera, a początkowo nic nie umiejąca zrobić As, okazała się najpotężniejsza. To się nazywa mieć asa w rękawie!
Innym przykładem są oczywiście standy z Jojo: Stardust Crusaders, gdzie większość tych widm (22 na 38) jest zainspirowana właśnie tarotem. Araki zrobił niezły research i pokazał, jak ciekawie można korzystać z motywu kart.
Jak to zostało wykonane? Bardzo często imię standu jest w pewien sposób związane z losem ich użytkownika albo jego rolą w historii. Np.: Wieża oznacza niespodziewane problemy, więc Szara Wieża jest standem, który bohaterowie napotykają nagle w samolocie i zostaje powiedziane, że to widmo jest odpowiedzialne za wiele katastrof. Umiarkowanie może zostać odczytane jako wewnętrzny konflikt, więc Żółte Umiarkowanie spowodowało walkę między Jotaro i "Kakyoinem". Zaś Gwiazda symbolizuje dojrzewanie co może być związane z tym, że użytkownik Platynowej Gwiazdy, Jotaro Kujou,
jest w tej serii siedemnastolatkiem, czyli nadal dorasta, zmienia się, przechodzi swój character arc. (Nie mówię, że jakoś wybitnie dobrze.)
Warto dodać również, że karty tarota pokazane w serii mają wizerunki podobne (niektóre) do standów, od których biorą swe nazwy.
Podobnie z resztą powstał system mocy w grach z serii Persona, gdzie tytułowe Persony są podzielone na klasy w postaci Arkan.
A jak ja bym to rozwiązał?
Myślę, że wprowadziłbym może moce bardziej oparte na Arkanach Mniejszych. To dałoby mi możliwość stworzenia nie 22 mocy, ale aż 56, czyli na dłuższą serię by wystarczyło. Oczywiście, to by wymagało troszkę więcej researchu, bo większość ludzi kojarzy intuicyjnie różne arkana (chodzi o te większe) z ich znaczeniami, nawet jeśli błędnie, podczas gdy król mieczy nic nie mówi.
Mógłbym także podzielić zdolności na klasy oparte na czterech kolorach.
Podsumujmy!
  • Karty mogą posłużyć do zapowiadania zdarzeń oraz symbolizowania postaci. Wystarczy pokazać odpowiednią kartę pokerową (jeśli chodzi o Mniejsze Arkana) lub liczbę (Większe Arkana). 
  • Karty mogą także być inspiracją do systemu mocy lub stylu walki. Bohater może rzucać kartami niczym sztyletami lub wywoływać dzięki nim wybuchy, a także ożywiać postaci z kart. Tarot również może być inspiracją do projektowania mocy.
  • Róbcie research!!!
Och! I jeszcze jedno! Serdecznie wam odradzam wróżenie z kart. Przedstawione tutaj nawiązania do tarota miały na celu jedynie was zainspirować do tworzenia własnych tekstów kultury i pod żadnym pozorem nie powinny zostać odebrane jako zachęcanie do wróżenia z kart. To może być niebezpieczne, bo w najlepszym wypadku możecie się uzależnić od przypadkowych wyborów, a w najgorszym ściągniecie sobie na łeb jakieś nieprzyjemne istoty.
Tak więc mam nadzieję, że się to wam spodobało i pomyślicie nad użyciem motywu kart, czy to pokerowych czy tarotowych, w waszej twórczości.
Skomentujcie tego posta, udostępnijcie gdzie możecie i pod żadnym pozorem nie wróżcie z kart!
Hasta luego!

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty