Daj szczyptę konfliktu do swojego świata! - O konfliktach
Ohayo! a może Thedas!
Witam w kolejnym wpisie na moim blogu. Jak na złość, po napisaniu całego działu potwornego na spooktoberowy maraton jak na złość mam ochotę napisać jeszcze więcej o potworach i innych stworzeniach fantastycznych. Niemniej powstrzymuję się, żeby dać sobie trochę czasu na odpoczynek od stworów, które kryją się w ciemnych zakamarkach naszej wyobraźni.
Dlatego chciałem dziś was zaprosić na wpis dotyczący narracji. Czasami, gdy tworzę jakiś świat, mam wrażenie, że tworzę wielką piaskownicę, w której jest tyle różnych rzeczy... tylko brakuje czegoś, co by popychało historię. Brakuje przemyślanego konfliktu.
Oczywiście, wiele zależy od tego, od czego zaczynamy tworzenie dzieła. Niektórzy zaczynają od postaci, a przez to nie mają takich problemów jak ja, ale są z pewnością i tacy, którzy tworzą wielkie światy, a dopiero później zastanawiają się nad historią w nie wpisaną.
A więc zapraszam na mój wpis o konflikcie w świecie.
Czym jest konflikt?
A po co jest konflikt?
"Król umarł, a potem królowa umarła" to historia. "Król umarł, a potem królowa umarła z żałoby" to fabuła.
(“The king died and then the queen died” is a story. “The king died and then queen died of grief” is a plot.)
Rodzaje konfliktów
- wewnętrzny - konflikt bohatera z samym sobą.
- zewnętrzny - konflikt bohatera z elementami innymi niż on sam.
- postać kontra ona sama - najbardziej podstawowa wersja konfliktu wewnętrznego. Skupia się na na konflikcie zalet i wad bohatera, a także jego pragnień dotyczących przyszłości i tego, co zdarzyło się w jego przeszłości.
Może to również wiązać się z internalizacją pewnych zewnętrznych konfliktów.
Przykłady to: - bohater romansu, który cierpi na chorobę psychiczną, która może utrudnić mu relację z jego drugą połówką. Jak Norbert z Klanu.
- bohater, który zmaga się z winą jak Raskolnikow ze Zbrodni i kary
- postać kontra przeznaczenie - nieco mniej oczywista odmiana konfliktu czasami zaliczana do konfliktów wewnętrznych.
Opiera się ona na tym, że bohater ma określone przeznaczenie, jednak się mu sprzeciwia. Ostatecznie może się temu losowi podporządkować i go zaakceptować albo się mu przeciwstawić.
Przeznaczenie przybiera jednak wiele form. Niektóre przepowiednie sprawdzają się niezależnie od prób przeciwdziałania, podczas gdy inne mają wiele kruczków i niejasności, które mogłyby znaczyć, że spełnić je może wiele osób albo na wiele sposobów.
Czasami może to być również przykład, gdy przeznaczenie oznacza coś bardziej ludzkiego, jak dziecko, które zostało spłodzone i urodzone w bardzo konkretnym celu, jak na przykład bycie dawcą dla swojego chorego rodzeństwa.
Przykładami czegoś takiego są sytuacje, gdy: - bohater, któremu przepowiedziano, że podejmie decyzję, która może zniszczyć lub ocalić świat, tak samo jak Percy, który ostatecznie w swe urodziny musiał podjąć decyzję, czy da swojemu przyjacielowi oręż, którym mógł popełnić samobójstwo, tym samym pokonując Kronosa.
- Król Edyp z dramatu o tej samej nazwie, który miał zabić swego ojca i poślubić matkę. By uciec od tego losu, uciekł z kraju, nie wiedząc jednak, że został adoptowany. W trakcie podróży napotkał wędrowców, których zabił (a wśród nich był jego biologiczny ojciec, Lajos), a później uratował Teby, zdobywając rękę królowej-wdowy, nie wiedząc, że jest ona jego matką.
Ostatecznie Edyp zrozumiał, że nie mógł uciec od fatum. - Truman z Truman Show przeciwstawiał się swojemu przeznaczeniu jako mimowolna gwiazda reality show, o którym nawet nie miał pojęcia, że istnieje i on w nim występuje.
- Anna Fitzgerald z Bez mojej zgody ostatecznie sprzeciwiła się swojej roli dawcy dla swojej siostry.
- postać kontra postać - przechodzimy już do konfliktów zewnętrznych.
Konflikt postaci z postacią zwany również konfliktem interpersonalnym polega na starciu co najmniej dwóch postaci. Może to być typowy konflikt protagonisty z antagonistą, ale i również konflikt przekonań światopoglądowych lub jakichkolwiek innych. Może to przybierać formę bardziej filozoficzną, gdzie nie ma otwartej wojny między bohaterami, a bardziej ciągłą sprzeczką o jakąś wartość.
Co ciekawe, konflikt interpersonalny może służyć jako bardziej bezpośrednia wersja innych konfliktów zewnętrznych, gdyż może się pojawić jakaś postać stanowiąca reprezentanta społeczeństwa, technologii czy natury.
Przykładowymi powodami takich konfliktów są: - zemsta za zabicie ojca (konflikt Hamlet-Klaudiusz)
- pragnienie zachowania tajemnicy o popełnieniu zbrodni przed śledczym (konflikt Raskolnikow-Porfiry)
- pragnienie wolności kobiety (konflinkt Nora-Torwald z Domu lalki Ibsena)
- postać kontra społeczeństwo - konflikt ze społeczeństwem jest kolejną odmianą konfliktu zewnętrznego. W tym wypadku bohater sprzeciwia się pewnym normom i/lub zachowaniom społeczeństwa.
To może być zarówno walka przeciwko dystopijnemu rządowi, ale także nie zakładająca szturmu na Kapitol opowieść o systemowym rasizmie czy historia miłosna dwóch osób, które teoretycznie nie mogą ze sobą być z powodów kulturowych, np.: romans gejowski czy lesbijski w otoczeniu konserwatywnym.
Przykładami takich konfliktów są: - próby przeciwstawiania się oczekiwaniom rodziców (uczniowie ze Stowarzyszenia umarłych poetów)
- rewolucja przeciwko złemu rządowi (bohaterowie Igrzysk śmierci)
- romans gejowski (Ennis i Jack z Tajemnicy Broback Mountain)
- sprzeciw wobec rasizmu (Atticus Finch z Zabić drozda)
- postać kontra natura - konflikt pomiędzy człowiekiem a bezosobową przyrodą. Obejmuje on wszelkie kataklizmy, ataki zwierząt czy inne nieprzyjazne zjawiska przyrodnicze.
Co do zasady natura jest bezosobowa, dlatego czasami można się spotkać z wrażeniem, że konflikt ten jest nierówny dla ludzi. Trudno bowiem czuć się bezpiecznie, gdy po drugiej stronie konfliktu jest choroba, wielki wulkan czy asteroida grożąca powtórką z kredy! Daje to poczucie niemal kosmicznego horroru.
Sytuacje rodem z gatunku animal attack są potencjalnie bardziej wyrównane, a czasami i bardziej personalne, jednakże co do zasady wciąż bohaterowie mierzą się z czymś, co nie ma osobowej postaci. Tak, kapitan Ahab ma na pieńku z Moby Dickiem, ale wieloryb jest zaledwie zwierzęciem, może i potężnym, ale nadal po prostu częścią natury.
Konflikt przeciwko naturze zazwyczaj jednak nie wiąże się z typowym antagonistą, lecz przeszkodą. Geralt chce popłynąć w górę Pontaru, ale przeszkadza mu w tym Kejran itd.
Konflikt taki może wiązać się z takimi wydarzeniami jak: - atak zwierzęcia (wszelkie Kokainowe miśki itd.)
- polowanie na zwierzę (Moby Dick)
- epidemia (Epidemia strachu)
- asteroida zmierzająca w kierunku Ziemi (Armagedon)
- niebezpieczeństwa czekające na bezludnej wyspie (Castaway: Poza światem)
- postać kontra technologia - konflikt między postacią ludzką a technologią wydaje się być bardzo prosty. Ludzkie pragnienia zostają przeciwstawione technologicznym nowinkom, z czego najczęstszym jest albo wszechobecność kamer szpiegujących ludzi albo jakieś zabójcze AI.
Konflikt ten może wiązać się z konfliktami interpersonalnymi (z twórcami technologii) i społecznymi (gdyż społeczeństwo wykorzystuje tą technologię jako element systemu opresji).
Przykładami ingerencji w narrację przez technologię są: - ciągłe szpiegowanie obywateli jak w Roku 1984.
- mordercze AI jak w Terminatorze
- stworzenie potwora jak we Frankensteinie (choć Adam akurat nie był stworzony przez technologię, o jakiej zazwyczaj myślimy, mówiąc o technologii)
- postać kontra nadprzyrodzone - na koniec mamy konflikt z elementami nadprzyrodzonymi w roli głównej. Moim zdaniem jest to najmniej konkretna kategoria, która może przybierać trochę cech innych konfliktów. Potwór może zachowywać się jak zwierzę (co sugerowałoby konflikt postaci z naturą) albo być technicznie osobom (konflikt interpersonalny). Jeśli źródłem konfliktu są bogowie, to również może przybierać formę konfliktu z naturą, z kolejną postacią albo z przeznaczeniem.
Warto zaznaczyć, że nadprzyrodzone zagrożenie jest zawsze czymś metaforycznym. Ma to jednak nie tak wielkie znaczenie, gdy mowa o światotwórstwie, gdyż w allotopii większość rzeczy jest metaforą. W świecie pierwotnym już nie tak bardzo...
Właściwie, jedynym, co może wyróżniać ten konflikt z punktu widzenia dosłownego podejścia do świata to fakt, że źródło tego konfliktu, przeciwko któremu są przedstawiane pragnienia bohatera, jest czymś spoza porządku, w którym normalnie egzystują bohaterowie: - Drakula przybywa z odległego i dzikiego kraju (czytaj, Rumunii)
- kosmici przybywają z kosmosu
- duchy są z zaświatów
- demony są z piekła
Ale jak zastosować te konflikty w tworzeniu historii i swiata?
- historia o zemście? - konflikt interpersonalny!
- historia o katastrofie? - konflikt przeciwko naturze!
- historia o rewolucji? - konflikt przeciwko społeczeństwu
- historia o wybrańcu? - (może) konflikt przeciwko przeznaczeniu
- itd.
- W wyniku wydarzeń z poprzedniego sezonu do Katolis trafia artefakt, w którym uwięziony jest Aaravos. Bohaterowie chcą zapewnić bezpieczeństwo i ochronić przed kradzieżą, ale wpływ Aaravosa sprawia, że Calluma ciągnie do tej perły.
- Callum tworzy kopię perły z cukru, zamierzając zostawić podróbkę w Katolis, a samemu owija oryginał w ochronne runy i wyrusza z Raylą do Drapacza Gwiazd, gdzie ma się dowiedzieć, jak zniszczyć Aaravosa. Tylko że sam nie wie, że pod wpływem Aaravosa on sam zmienił miejsca artefaktu i jego kopii, zabierając na wędrówkę podróbkę. W czasie wędrówki nie będzie konfliktu związanego z podszeptami Upadłej Gwiazdy, ale tylko dlatego, że obiekt mogący szeptać jest wiele mil stamtąd.
To jest konflikt, o którym zdajemy sobie sprawę po fakcie, a zarazem coś, co wiemy tylko my, a nie wspomniani bohaterowie. Głównie dlatego, że widzieliśmy wizję możliwej przyszłości, w której się o tym dowiadują, ale która się nie wydarzyła ostatecznie. - W czasie wędrówki bohaterowie muszą przejść przez zamarznięte morze, ale ich wierzchowiec jest zbyt ciężki, by iść dalej. Muszą więc go odesłać i dalej iść na piechotę.
- W czasie wędrówki przez zamarzniętą wodę, natykają się na zamrożony statek. Rayla spędza tam długie godziny, przez co zapada zmrok i Callum do niej przychodzi. Idą spać, ale Callum jest przeciwny użycia koca z wypisanymi runami do okrycia się. Dlatego też Rayla dzieli z nich okrycie, co umożliwia scenę, która zbliża dwoje dotychczas skłóconych kochanków.
- Callum i Rayla mają się pocałować, ale chłopaka bierze na szczerość i wyjawia, że użył po raz kolejny czarnej magii, żeby uratować Raylę na statku Finnegrina. Zaczynają się kłócić.
- W wyniku poruszania się statku, spada lampa i statek zaczyna się palić. Bohaterowie muszą uciekać, ale Perła zostaje na statku. Rayla musi się po nią wrócić.
- Bohaterowie docierają do Drapacza Gwiazd, jednak Callum nie umie początkowo zapanować nad magiczną windą. Dysk wznosi się pionowo (bokiem do góry), przez co chłopak musi się go trzymać, żeby nie spaść. Sprawa się jednak rozwiązuje, gdy czyta pozostałe runy, stabilizując dysk w pozycji równoległej do ziemi.
- Callum i Rayla spotykają niebiańskie elfy, jednak Rayla nie jest przekonana co do tego, że są oni wybrańcami, przez co Starszy zrzuca ich na dół. Zostają uratowani i przyjęci jako goście. Gdy wychodzi na jaw, że są człowiekiem i elfem, okazuje się, że pasują do opisu tych wybrańców.
- Jako wybrańcy muszą pokonać potwora, jednak w trakcie walki okazuje się, że jest to stworzenie będące w żałobie po śmierci Luny Tenebris. Rayla więc zamiast próby zabicia stworzenia, śpiewa mu, tym samym łagodząc jego ból i uciszając wywoływaną przez niego zamieć.
- W trakcie bezksiężycowej nocy jeden z niebiańskich elfów zyskuje dar jasnowidzenia. Widzi przyszłość, w której wyjawia on prawdę o artefakcie (że to podróbka), jednak przez to Callum popada w rozpacz. Ostatecznie elf decyduje się nic o tym nie mówić, by Callum miał choć odrobinę nadziei i mógł dostąpić oczyszczenia. Do tego w nagrodę otrzymują koronę niebios, której klejnoty pozwolą na ożywienie rodziców Rayli, którzy zostali zamknięci w monetach.
- Po przybyciu do Lujanne, okazuje się, że dwa z trzech klejnotów w koronie są prawdziwe, a jeden jest fałszywką. Ale rodziców Rayli jest trójka (dwoje biologicznych i przybrany ojciec), przez co musiałaby ona wybrać, kogo nie ratować. Ostatecznie więc rezygnuje ze wskrzeszenia swoich biologicznych rodziców, by pomóc Runaanowi.
Komentarze
Prześlij komentarz